کد مطلب:301556 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:149

گفتار بزرگان در شان آن حضرت


1- علامه مجاهد سید عبدالحسین شرف الدین رحمه الله گوید: خوش اخلاق تر، پاك سرشت تر، بزرگوارتر، خوش جنس تر از آن حضرت دیده نشده به جز حد او و همان پدر و مادری كه او را به دنیا آوردند، او از جمله زنان كمیابی بود كه شتابزدگی او را منحرف و خشم آلودگی او را سبك نكرده و هیچ عاملی بردباریش را از وی نگرفته و بر او چیره نشده بود، در تیزهوشی و پاكی روح و نرمی احساس و نیرومندی و پایداری و استواری دل و جان آیتی از آیات الهی در والاترین شكل شجاعت و بلند پروازی و اوج گیری روحی بود... [1] .


2- علامه شیخ جعفر نقدی گوید: زمینه پیدایش این بانوی پاك و بزرگوار و جای پرورش این گوهر ارزنده «زینب علیهاالسلام» دامان نبوت بود در خاندان رسالت رشد یافت و شیر وحی را از پستان زهراء بتول نوشید و غذای بزرگواری را از دست پسر عموی پیامبر تغذیه كرد، لذا پیدایشی پاكیزه و پرورشی روحانی یافت، جامه عظمت و شكوه بر تن كرده و قبای پاكدامنی و شرف پوشیده، پنج تنی كه اصحاب كساء بودند آموزش و پرورش و آراستنش را بر عهده گرفتند، وه چه آموزگاران و استادان خوبی بودند و كه با وجود اینان دیگر نیازی به دیگران نیست. [2] .

3- علامه مجاهد سید محسن امین رحمه الله گوید: زینب علیهاالسلام از زنان بر جسته و والا بود، فضیلتش مشهورتر از آنست كه لزومی به یادآوری داشته و به نوشته آید، برتری و برجستگی و نیرومندی برهان و خردمندی و استواری روحیه و فصاحت گفتار و رسائی سخنانش كه گویا از زبان پدرش امیرالمومنین فرومی ریخت از خطبه های كوفه و شامش به خوبی به دست می آید، و جای شگفتی از زینب نیست كه این چنین باشد زیرا او شاخساری از شاخه های درخت پاك نبوت و تبار مطهر هاشم بود، جدش رسول خدا، پدرش وی آن حضرت، مادرش حضرت زهرا و برادران و پدر و مادریش حسنین علیهماالسلام بودند، و چیز بی سایقه ای نیست كه شاخه بر همانگونه باشد كه اصل و ریشه ای بدانگونه است. [3] .

4- علامه مامقانی رحمه الله گوید: زینب و چه زینبی؟! و تو چه می دانی كه زینب كیست و چیست؟ او خردمند زن خاندان هاشم است، بعد از مادرش از صفات و ویژگی های برجسته ای برخوردار بود كه هیچ زنی دیگر بدان پایه نمی رسید، تا آنجا كه گفته شده او صدیقه صغری و در حجاب و


پاكدامنی یكتا بود تا روز عاشورا در دروان زندگی پدر و برادرانش هیچ مردی چشمش به او نیافتاده و از خانه به در نیامده بود، او در صبر و پایداری و نیروی ایمان و پرهیزگاری نمونه و در فصاحت و بلاغت به گونه ای بود كه گوید سخنانش از زبان امیرالمومنین فرومی ریزد، كه این مطلب بر كسی كه در خطبه هایش دقت كند به خوبی روشن است اگر بگوئیم معصوم است بر كسی كه حالات آن حضرت را در روز عاشورا و بعد از آن مطالعه كرده قابل انكار نیست، كه اگر آن واحدیت مقام عصمت نبود حضرت اما حسین بخشی از وظائف امامت را در دوران بیماری حضرت سجاد به او وادار ننموده و آن وصایا و سفارشات را به وی نمی فرمود و حضرت سجاد او را در بیان احكام و برخی دیگر از نشانه های ولایت نایب و نماینده خود قرار نمی داد.

روایت شیخ بزرگوار صدوق را در كتاب «اكمال الدین» و شیخ طوسی را در كتاب «الغیبه» مرود مطالعه قرار دهید این دو تن به صورت مسند از احمد بن ابراهیم روای می كنند كه گفت: در سال 282 بر حكیمه دختر حضرت جواد الائمه امام محمد تقی علیه السلام وارد شدم و از پس پرده با او صحبت كرده و از دین و آئین او پرسیدم و او نام امام خود را برده و گفت: فلانی پسر حسن، به او عرض كردم: فدایت شوم آیا آن حضرت را دیده اید یا اینكه از روی اخبار و آثار می گوئید؟ گفت: از روی روایتی كه از حضرت عسكری رسیده و به مادرش نوشته است؟ گفتم: آن مولود كجا است؟ گفت: پنهان است، گفتم: پس شیع چه كنند و نزد چه كسی مشكلات خود را بازگو نمایند؟ گفت: به جده مادر حضرت عسكری، گفتم: آیا به كسی اقتدا كنم كه زنی وصایت او را برعهده دارد؟ گفت: به حسین بن علی علیهماالسلام اقتداء كن كه در ظاهر به خواهرش زینب علیهاالسلام وصیت كرد و هرگونه دانشی كه از حضرت سجاد بروز می كرد به حضرت زینب نسبت داده می شد تا


بدینگونه جان حضرت سجاد محفوظ بماند. [4] .

5- علامه ابن اثیر گوید: زینب زنی خردمند و عاقبت اندیش بود، پدرش علی رضی الله عنه او را به عقد همسری عبدالله بن جعفر برادرزاده خود در آورد، وی از او فرزندانی به نام علی و عون اكبر و عباس و محمد و ام كلثوم را آورد، به هنگام شهادت برادرش حسین علیه السلام به همراه او بود و به دمشق برده شد او را نزد یزید بن معاویه بردند، سخنان او به هنگامی كه مرد شامی خواهرش فاطمه دختر علی را از یزید خواستگاری كرد در تاریخها مشهور است، آن سخنان از نیروی عقلانی و پر دلی و شجاعت او حكایت می كند. [5] .

6- استاد محمد فرید وجدی گوید: او زینب دختر علی بن ابی طالب علیه السلام از زنان با فضیلت و بانوان خردمند و بزرگوار بود و در واقعه كربلا همراه برادرش حسین بن علی علیه السلام شركت داشت. [6] .

7- ابوالفرج اصفهانی در «مقاتل الطالبین» گوید: زینب عقیله دختر علی بن ابی طالب علیه السلام و مادر فاطمه علیه السلام دختر رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم بود این همان بانوی خردمندی است كه ابن عباس خسنان مادرش فاطمه علهیاالسلام را در مورد فدك از او بدین عبارت نقل كرده است: حدیث كرد عقیله،زینب دختر علی علیه السلام.

و در «جنات الخلود» عبارتی آمده كه معنایش چنین است زینب كبری در بلاغت و زهد و تدبیر و شجاعت همتای پدر و مادر علیهماالسلام بود، بعد از شهادت حضرت امام حسین علیه السلام سرپرستی و تنظیم و تدبیر امور تمام افراد اهل البیت بلكه تمام هاشمی ها را به عهده داشت. [7] .


8- علامه اسد حیدر گوید: صدای زینب آن بانوی با فضیلت كه از دیگران كمك می خواست بلند می شود زینب دختر امیرالمومنین در میدان جهاد با دلی آرام و قلبی مطمئن حاضر می شود و در آنجا اهداف قیام برادرش را بازگو می كند و مردم را با سخنانی رسا به دوران حكومت امیرالمومنین ارجاع می دهد زیرا با بلاغتش گویا آن سخنان را از بان پدرش فرومی ریخت، به طوری كه حاضران در آن مجلس چنین گواهی داده و توصیف كرده اند، او بسان زنی اندوهناك و ماتم زده نبود كه غم سراسر وجودش را فراگرفته و گرفتار حزن و اندوه است و همه چیز را از یاد برده و بزرگی مصیبت او را از خود بیخود نمود. و عمق فاجعه عنان اختیار و هوش را از كفش ربوده باشد، او اگر می خواست تحت تاثیر مصائب و غمها باشد چگونه می توانست از آن افراد تحت سرپرستی خود بویژه كودكان بی سرپرست به خوبی نگه داری و مواظبت نماید.

شجاعت و قهرمانی در جهادش خود را نشان داد و در رویاروئی با ناگواری و ناملایمات بسان كوه در مقابل تندبادها استوار ماند او مصیبت ها و سختیها را به خاطر رضای خداوند متعال و جهاد در راهش و سرافرازی كلمه و آئینش تحمل كرد.... [8] .

9- حافظ جلال الدین سیوطی در رساله «الزینبیه»اش گوید: زینب علیهاالسلام در زمان زندگی جدش رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم متولد شد، او بانوئی خردمند تیز هوش و دانا، و دارای دلی نیرومند بود، حسن علیه السلام هشت سال و حسین هفت سال و زینب پنج سال پیش از رحلت رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم متولد شدند.

10- نیشابوری در «رساله علولیه اش» گوید: زینب دختر علی علیه السلام، در فصاحت و بلاغت و زهد و عبادتش هم چون پدرش مرتضی علیه السلام و مادرش


حضرت زهرا علیهاالسلام بود.

11- ادیب دانشمند «حسن قاسم» در كتابش «حضرت زینب» گوید: بانوی پاك و پاكیزه زینب دختر امام علی بن ابی طالب پسر عموی رسول خدا و یار و یاور دو ریحانه آن حضرت، دارای شریف ترین نسبت و گرامی ترین شخصیت خانوادگی، كامل ترین روحیه و پاكترین دلها بود، گویا در قالبی درشت و مملو از عطر فضیلتها ریخته شده پیشاروی، آن كس كه پژوهشگر آثار او باشد رمز حقیقت، رمز فضیلت و شجاعت، سر جوانمردی و فصاحت بیان و نیرومندی دل آشكار می شود، او نمونه زهد و پرهیزگاری و نمونه عفاف و شهامت است، در این گفتار عبرت و درس آموختنی است.

و نیز گوید: اگر در بین زنان افراد مشهور باشند، آن حضرت شایسته ترین آنان است، در آنجا كه فضائل انسانی را یكایك بشمرند، از وفاء و سخاوت، صفا و شجاعت، خویشتن داری و علم و عبادت، پاكدامنی و پارسائی سخنی به میان آید زینب علیهاالسلام بهترین مثال برای جلوه های تمام فضائل است. [9] .


[1] عقيله الوحي/ 24.

[2] زينب الكبري/ 19.

[3] اعيان الشيعه 33/ 191.

[4] تنقيح المقال، 3/ 79.

[5] اسد الغابه / 122 به تقحيق و تعليق محمد ابراهيم بناء و محمد احمد عاشور.

[6] دائره المعارف 4/ 795.

[7] نقدي، زينب الكبري / 27.

[8] مع الحسين و نهضته. / 294.

[9] نقدي، زينب الكبري /18- 29.